Early childhood parenting in the review of Islamic religious perspectives in Songgom Brebes

Authors

  • Dedi Romli Triputra univesritas muhadi setiabudi brebes

DOI:

https://doi.org/10.31098/ijeiece.v2i1.207

Keywords:

Foster pattern, early childhood, Islamic education

Abstract

This research aims to determine the form of foster pattern that parents applied to early childhood in instilling good behavior in accordance with the Islamic religion in TK. Pertiwi Songgom village District Brebes of Central Java. The method used in this research is a qualitatively descriptive method. The results of this study showed that the implementation of parenting patterns in educating religion in early childhood in Songgom is carried out by familiarizing the religious behavior by working on the five-time prayers, telling his son to ask, apply the child to behave politely. The factors influencing the foster pattern applied by parents in educating early childhood in Songgom village are the background of parenting patterns of parents, gender, culture, socio-economic status, education, family and living environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Atabik & Burhanuddin Ahmad (2015) ‘Konsep Nasih Ulwan tentang Pendidikan Anak’, Elementary.

Ananda, R. (2017) ‘Implementasi Nilai-Nilai Moral dan Agama Pada Anak Usia Dini’, Jurnal Obsesi : Journal of Early Childhood Education, 1(1), p. 19. doi: 10.31004/obsesi.v1i1.22.

Baharun, H. (2016) ‘Pendidikan Anak Dalam Keluarga; Telaah Epistemologis’, Jurnal Pedidikan.

Danny I. Yatim; Irwanto; Danny I. Yatim. (1993) Kepribadian, keluarga, dan narkotika : tinjauan sosial-psikologis. jakarta: Arcan.

Djamarah, S. B. (2004) Pola komunikasi orang tua dan anak dalam keluarga : (sebuah perspektif pendidikan Islam). jakarta: Rineka Cipta.

Erzad, A. M. (2018) ‘PERAN ORANG TUA DALAM MENDIDIK ANAK SEJAK DINI DI LINGKUNGAN KELUARGA’, ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(2), p. 414. doi: 10.21043/thufula.v5i2.3483.

Hadi, S. (2017) ‘POLA PENGASUHAN ISLAMI DALAM PENDIDIKAN KELUARGA (Penguatan Peran Keluarga Jamaah Masjid Baitul Abror Teja Timur)’, TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam. doi: 10.19105/tjpi.v12i1.1290.

‘Implementasi Program Parenting Dalam Menumbuhkan Perilaku Pengasuhan Positif Orang tua Di PAUD Tulip Tarogong Kaler Garut’ (2017) Jurnal Pendidikan Luar Sekolah.

Jannah, M. M. (2017) ‘Dentifikasi Pola Asuh Orang tua Di Taman Kanak-Kanak Aba Jogokaryan Yogyakarta’, Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Edisi 6. doi: 10.1007/978-3-319-01622-1.

Koencaraningrat, R. M. (1998) ‘Pengantar antropologi pokok pokok etnografi’, in. jakarta: Rineka Cipta.

Lestari, P. (2008) POLA ASUH ANAK DALAM KELUARGA ( Studi kasus pada pengamen anak-anak di kampung Jlagran, Yogyakarta ), Pola Asuh Anak dalam Keluarga DIMENSIA.

Lexi, J. and M.A., M. (2010) Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mardiyah, M. (2017) ‘PERAN ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN AGAMA TERHADAP PEMBENTUKAN KEPRIBADIAN ANAK’, Jurnal Kependidikan, 3(2), pp. 109–122. doi: 10.24090/jk.v3i2.902.

Muhtadi (2017) ‘Peran Orang tua Terhadap Pembinaan Akhlak Anak Dalam Perspektif Pendidikan Islam’, Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya FAI Undar Jombang.

Munawiroh, M. (2016) ‘PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM KELUARGA ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION IN FAMILY’, EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 14(3). doi: 10.32729/edukasi.v14i3.6.

NINI ARYANI (2015) ‘KONSEP PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM’, POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam.

Nuraini (2013) ‘Peran Orang tua Dalam Penerapan Pendidikan’, Peran Orang tua Dalam Penerapan Pendidikan Agama Dan Moral.

Yanuarti, E. (2019) ‘Pola Asuh Islami Orang tua dalam Mencegah Timbulnya Perilaku LGBT Sejak Usia Dini’, Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan. doi: 10.21154/cendekia.v17i1.1337.

Downloads

Published

2020-05-29

How to Cite

Triputra, D. R. (2020). Early childhood parenting in the review of Islamic religious perspectives in Songgom Brebes. International Journal of Emerging Issues in Early Childhood Education, 2(1), 30–44. https://doi.org/10.31098/ijeiece.v2i1.207

Issue

Section

Research Articles